LASLAU ANDREI MIHAI
Un studiu recent publicat de JAMA, pe seama caruia au vuit ziarele si televiziunile, arata ca vitaminele cresc mortalitatea. Cifrele publicate si vandute de ziare si televiziuni : mortalitate crescuta cu 16% pentru vitamina A, 7% pentru betacaroten si 4% pentru vitamina E. Vitamina C si seleniul nu au fost asociate cu risc crescut de mortalitate. (A)
CONTROVERSE.
Toate stirile au avut insa o omisiune atunci cand au relatat despre studiu. Aceasta omisiune se refera la RISCUL RELATIV . 16% reprezinta riscul relativ de crestere al mortalitatii, nu o valoare absoluta. Deci, daca la 100 de oameni ce nu iau vitamine, riscul de a muri intr-un anumit interval de timp este 1%, iar apoi toti cei 100 incep sa ia vitamina A, nu vor muri 17 oameni , ci 1.16 din 100 .
Metaanaliza daneza are rezultate controversate in sensul ca atunci cand au fost considerate toate cele 68 de studii pentru calcule, nu a existat o legatura semnificativa statistic mortalitate – vitamine. Si totusi, cum au facut ca sa obtina acel procent de 16% ? Simplu, au scos din CALCULUL FINAL al metaanalizei un numar de 21 studii, despre care au afirmat ca sunt ‘high biased’ (adica au fost relativ favorabile vitaminelor, autorii afirmand ca , de fapt, nu au fost respectate complet criteriile de randomizare, urmarire pe termen lung etc).
Spre exemplu, luand valorile din SUA, mortalitatea este 8,26 la 1000 de locuitori. Adica 0,826%. Presupunem prin absurd ca nimeni nu ia vitamine in acest moment, iar maine ar lua toti oamenii vitamina A in dozele studiate de cercetatori. In aceasta situatie, daca tinem cont de toate studiile, nu exista nici o legatura intre mortalitate si vitamine. Daca tinem cont de cele 21 de studii eliminate din calculul final, probabil vitaminele vor creste durata vietii. Daca tinem cont de cele 47 pe care le-au ales cercetatorii , riscul relativ de a muri creste cu 16%, deci mortalitatea ajunge la urmatoarele valori : 0,826% + 16% *0,826 = 0,958%, cu alte cuvinte intr-o populatie de 100 de oameni e nesemnificativ statistic, intr-o populatie de 1000 de oameni moare 1 om in plus, pentru ca din 100 000 de oameni sa moara 958 in loc de 826.
Un coautor al studiului, Christian Gluud , medic la spitalul Universitar din Copenhagen, a afirmat ca rezultatele studiului sunt o ‘o mare dezamagire’, dar ca autoritatile din lumea intreaga au datoria de a informa corect populatia despre rezultatele studiului. Totodata, el recomanda ca vitaminele si mineralele sa fie reglementate asemenea medicamentelor, lucru deloc simplu, tinand cont ce sumele necesare pentru a realiza testele de siguranta in privinta medicamentelor sunt uriase, si ca de multe ori , chiar si in cazul medicamentelor, exista unele minusuri fenomenale la capitolul siguranta (vezi cazul medicamentului Vioxx despre care se estimeaza ca a cauzat moartea a peste 50 000 de oameni).
Anumite firme producatoare de medicamente, dar si de vitamine si minerale, au considerat rezultatele metaanalizei nesemnificative statistic.
MULTA LINISTE CAND SE SPUN LUCRURI POZITIVE DESPRE VITAMINE
Un alt lucru care surprinde negativ este ca atunci cand exista informatii extrem de pozitive despre vitamine, rareori sunt expuse prin mijloacele de informare in masa acele rezultate.
In editorialul din martie 2007 al Jurnalului American de Nutritie Clinica (AJCN) o echipa de medici, profesori, cercetatori face un apel catre mass-media, organismele de reglementare, fabricantii de vitamine si toti ceilalti factori cu putere de decizie in politicile de sanatate, pentru recomandarea unei doze de vitamina D zilnice care sa fie eficienta . Autorii sustin ca doza zilnica recomandata de vitamina D (RDA) actuala este depasita din mai multe puncte de vedere . Practic, autorii editorialului sustin ca necesarul de vitamina D este pe undeva pe la 4000 UI (unitati internationale) zilnic, fata de 400UI cat a fost stabilit in anii ’70 ( 400UI zilnic a fost atunci considerata o valoare buna pentru a se preveni rahitismul si osteomalacia ). Ingrijorarea lor privind vitamina D este intarita si de un alt studiu publicat in acelasi numal al AJCN : hipovitaminoza (deficitul) de vitamina D in populatia britanica este extrem de crescuta (pana la 87% pentru populatia de 45 de ani), in special iarna. (B,C) . Printre metodele recomandate de autori pentru cresterea vitaminei D la nivel populational gasim : marirea dozelor folosite pentru fortificarea diverselor alimente (lapte, cereale, paine) si cresterea dozei in suplimentele de tip multivitaminic.
Roluri posibile ale vitaminei D, dupa cum rezulta din studii recente: mentinerea sanatatii oaselor (previne rahitismul, osteomalacia, osteoporoza si totodata fracturile osoase) (1); reglarea tensiunii arteriale si a productiei de insulina si IGF-1 (2); reglarea functiilor sistemului imun (3); prevenirea diabetului de tip 1 : 2000 UI de vitamina D pe zi in primul an de viata scade riscul de diabet de tip 1 cu 80% (4) si a altor boli autoimune : scleroza multipla – 400 UI/zi de vitamina D scad riscul de scleroza multipla cu 40% (5), artrita reumatoida – 400 UI/zi de vitamina D scad riscul de artrita reumatoida cu 40% (6) reglarea cresterii celulare, preventia si tratamentul cancerului (7);preventia gripei (8) ;preventia bolii de inima (9) ; tratamentul insuficientei cardiace congestive (10)=> studiul arata ca vitamina D are un rol antiinflamator puternic si scade nivelul de TNFα = tumor necrosis factor α [factor de necroza tumorala alfa], o citokina proinflamatorie ; are rol preventiv si de scadere a mortalitatii in 15 tipuri de cancere (11) ; daca niveul de 25(OH)D este de cel putin 20 ng/mL,atunci exista o scadere cu intre 30-50% a riscului de cancer de colon /prostata /san /pancreatic /pulmonar si a muri din aceasta cauza (12); vitamina D in cantitati optime in primul an de viata reduce riscul de schizofrenie (13) ; preventia ateroslerozei la pacienti diabetici (14); poate fi un antibiotic natural, inducand sinteza in corp a unor peptide antimicrobiene (15).
In aceste conditii, devine evidenta necesitatea stabilirii unei valori optime pentru majoritatea vitaminelor, nu doar pentru vitamina D, revizuind vechile reglementari dupa ultimele noutati stiintifice, toate acestea avand un rol important in sanatatea publica si in speranta de viata a populatiei.
Bibliografie :
A. JAMA. 2007;297:842-857. Mortality in Randomized Trials of Antioxidant Supplements for Primary and Secondary Prevention
B. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 3, 649-650, March 2007. The urgent need to recommend an intake of vitamin D that is effective
C. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 3, 860-868, March 2007. Hypovitaminosis D in British adults at age 45 y: nationwide cohort study of dietary and lifestyle predictors
1) JAMA. 2005 May 11;293(18):2257-64. Fracture prevention with vitamin D supplementation: a meta-analysis of randomized controlled trials.
2)Curr Pharm Biotechnol. 2006 Apr;7(2):125-32. The role of insulin-like growth factor I components in the regulation of vitamin D.
3) Int Immunopharmacol. 2002 Jun;2(7):1017-28. Immunomodulatory effects of vitamin D receptor ligands in autoimmune diseases.
4) J. Nutr. 135:323-325, February 2005 Vitamin D in Type 1 Diabetes Prevention
5) The Annals of Pharmacotherapy 9 May 2006: Vol. 40, No. 6, pp. 1158-1161. The Role of Vitamin D in Multiple Sclerosis .
6) Arthritis Rheum. 2004;50:72-77 Vitamin D intake is inversely associated with rheumatoid arthritis.
7) Anticancer Res. 2006 Jul-Aug;26(4A):2511-4. Vitamin D analogs in cancer prevention and therapy .
8) Epidemiol Infect. 2006 Dec;134(6):1129-40. Epub 2006 Sep 7 .
9) Clin Calcium. 2006 Jul;16(7):23-30.Effects of vitamin D on the cardiovascular system .
10) American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 83, No. 4, 754-759, April 2006: Vitamin D supplementation improves cytokine profiles in patients with congestive heart failure: a double-blind, randomized, placebo-controlled trial
11) Anticancer Res. 2006 Jul-Aug;26(4A):2687-99. The association of solar ultraviolet B (UVB) with reducing risk of cancer: multifactorial ecologic analysis of geographic variation in age-adjusted cancer mortality rates.
12) VITAMIN D AND HEALTH IN THE 21ST CENTURY: BONE AND BEYOND Sunlight and vitamin D for bone health and prevention of autoimmune diseases, cancers, and cardiovascular disease Michael F Holick
13) Schizophr Res. 2004 Apr Vitamin D supplementation during the first year of life and risk of schizophrenia: a Finnish birth cohort study.
14) Clin Endocrinol (Oxf). 2006 Nov;65(5):593-597. Serum 25-hydroxyvitamin D3 concentrations and carotid artery intima-media thickness among type 2 diabetic patients.
15) The Journal of Immunology, 2004, 173: 2909-2912. Cutting Edge: 1,25-Dihydroxyvitamin D3 Is a Direct Inducer of Antimicrobial Peptide Gene Expression.
©Copyright 2007 LASLAU ANDREI MIHAI . Acest material nu va fi copiat, tiparit, publicat fizic sau virtual, sub nici o forma si in nici o parte, integral sau partial, fara acordul scris al autorului.